Lean Startup od autora Erika Risa (Eric Ries) je najčešće pominjani model u načinu kako da od ideje dođete do startup-a a od autora Aleksa Ostervaldera (Alex Osterwalder) Business Canvas Model je najčešće pominjani alat za modelovanje biznisa. Zahvaljujući njima i svima onima koji su počeli da slede ove principe nastali su neki novi izmenjeni i prilagođeniji modeli. Tako da imamo i model od autora Ash Maurya Lean Canvas Model.
Prvi problem koji se nameće u primeni ovih modela je odakle i kako početi?
Sumiranje rezultata: STRIVE MVP CANVAS MODEL (MIX BUSINESS, LEAN … + … )
- PROBLEM
- REŠENJE
- POSTOJEĆA REŠENJA NA TRŽIŠTU
- NEFER PREDNOST U ODNOSU NA KONKURENCIJU
- DEFINISANJE VREDNOSTI KOJE ĆEMO NUDITI
- KLJUČNE AKTIVNOSTI
- SEGMENTIRANJE CILJNE GRUPE KORISNIKA
- PRVI KUPCI
- KANALI DISTRIBUCIJE
- LISTA PARTNERA
- PRELIMINARNA LISTA TROŠKOVA
- PRELIMINARNA LISTA PRIHODA
– Razvijenost tržišta
– Makro ekonomski uticaji
– Trendovi
– Grana industrije
– Konkurentski proizvodi
OBAVEZNO SVE BELEŽITE U CANVAS I DODAJTE LINKOVE KA IZVORU TE INFORMACIJE.
– – –
Biznis Model Canvas – (Alex Osterwalder – Strategyzer AG – The Business Model Canvas)
Biznis Model Canvas se sastoji od 9 polja
Key Partners
Key Activities
Value Propositions
Customer Segments
Customer Relationships
Key Resources
Channels
Cost Structure
Revenue Streams
– – –
Lean Canvas Model – Ash Maurya
Lean Canvas Model se takođe sastoji od 9 polja ali nešto drugačije strukture:
Problem (+ Existing Alterntives)
Solution
Key Metrics
Unique Value Proposition (+ High Level Concept)
Unfair Adventage
Channels
Customer Segments (+ Early Adopters)
Cost Structure
Revenue Streams
– – –
Kako biste bili upoznati i sa sadržajem tradicionalne forme biznis plana* samo ćemo vam pobrojati stavke koje bi trebalo u njemu da se nalaze:
Sadržaj (tradicionalnog) biznis plana
Standardan sadržaj biznis plana obično obuhvata sledeća poglavlja: rezime, menadžment i oganizacija, poizvod/usluga, startegija konkurentnosti, plan izvođenja i operativni plan, finasijski plan, plan rasta i razvoja, kao i određene dodatke, priloge. Svaki deo biznis plana važna je karika i preduslov osvetljavanja poslovne ideje sa svih aspekata.
Rezime
Rezime je deo koji sadrži opis preduzeća, mora biti sažet i direktno odražavati suštinu preduzetničkog poduhvata.
Menadžment i organizacija
Kvalitet menadžmet tima određuje poslovni uspeh preduzeća. Kvalitetan menadžmet tim vrlo često predodređuje poslovni uspeh preduzeća, često u znatno većoj meri od proizvoda ili usluge. Otuda je potrebno ulagati kako u sopstvena znanja tako i u usavršavanje znanja i veština tima koji okupljate i to treba da bude stalan proces.
Proizvod / usluga
U delu koji se odnosi na proizvod i uslugu potrebno je na najbolji način opisati i predstaviti njihove konkurentske prednosti.
Marketing plan
Opis proizvoda ili usluge je početak stvaranja baze za definisanje marketing plana, koji je veoma važan deo biznis plana i predstavlja istraživanje tržišta. Marketing plan zapravo sadrži podatke koji se odnose na kupce, konkurenciju i granu kojoj biznis pripada. Potrebni je jasno definisati potrebe kupaca i videti ko su to potencijalni korisnici proizvoda ili usluge. Svaki proizvod ili usluga ima svoju konkurenciju koju treba upoznati u što većoj meri da bi biste mogli da formulišete sopstvenu strategiju konkurentnosti.
Formulisanje strategije konkurentnosti
Marketing strategija bi trebalo da utiče na kupca i pridobije ga da kupi baš vaš proizvod i da to bude na profitnoj osnovi. Ona uključuje cenovnu strategiju, tržišno pozicioniranje i plan promotivnih aktivnosti.
Plan proizvodnje i operativni plan
Plan proizvodnje podrazumeva tehničko-tehnološku analizu i operativni plan koji obuhvata oranizacione aspekte i dinamički plan aktivnosti u određenom vremenskom periodu.
Finansijski plan
Finansijski plan sadrži stanje sredstava za naredni period,od načina obezbeđivanja tih sredstava i očekivani nivo prodaje, troškova i profita.
Plan rasta i razvoja
U planu rasta i razvoja predstavljaju se novine, novi proizvodi ili usluge koje će preduzeće ponuditi tržištu nakon određenog vremenskog perioda, koji su to novi tržišni segmenti.
Dodaci / prilozi
Prilozi i dodaci biznis planu mogu biti različiti statistički podaci u funkciji biznisa, rezultati istraživanja, katalozi, reklamni materijal, cenovnici i drugo.
Priprema biznis plana zadire u poslovno planiranje kao proces što je naročito važno za vitalnost i dugoročnu stabilnost projektovanog biznisa. Osnovni cilj svakog preduzetnika je uspešno konkurentno preduzeće koje je sposobno da opstane i zaradi.
*preuzeto sa portala Preduzetnički servis