1. Identifikacija problema, potreba i želja

Polazimo od toga da je bolje da novac utrošimo na pravljenje proizvoda jer je on savršen nego da taj novac i vreme uložimo u istraživanje. Često kažemo sebi kako je 100% uspešan proizvod i da ne postoji šansa da ne uspe. Krenemo i vrlo brzo saznamo da nismo bili na dobrom putu. Sreća nekada prati hrabre i desi se da to ipak bude uspešan biznis ali statistika govori da 1 od 10 startupa uspe. Razlog leži u činjenici da je taj jedan ili jedan koji je imao sreću ili je prošao kroz sve korake.

Istražite i postojeća rešenja i pratite brojeve: like, share, price, views, upvotes, number of answers, published date… Na osnovu toga ćete zaključiti koliko je ta oblast problematična. Cilj je da pronađete međuprostor na tržištu ili da u nekom međuprostoru pronađete tržište. Dakle da li ulazite na postojeće tržište ili ćete kreirati potpuno novo tržište. Ukoliko ulazite na postojeće tržište onda imate zadatak da ponudite nešto što drugi ne nude: da ste brži, bolja podrška ili da imate niže cene… Ukoliko nudite nešto što već neko drugi nije ponudio to znači da nemate konkurenciju ni tržište a to znači da nema ni potencijalnih korisnika već ćete sve to morati da uradite sami. Praktično da stvorite tražnju za tim proizvodom tj da objasnite ljudima da im to treba i da će im biti od koristi. Ukoliko pronađete neke istraživačke radove sa obrađenom problematikom onda će na dalje ići mnogo lakše. Za slučaj da je potrebno možete angažovati nekog freelancera da obavi deo posla za vas: Fiverr, Freelancer, Upwork, mTurk…

Ponekad ljudi ni ne znaju da imaju problem ili ga ne doživljavaju kao problem pa ćete iz toga zaključiti koliko bi im Vaš proizvod uopšte i bio potreban. A opet imate ljudi koji jednostavno ne smeju {vernici muslimani (svinjsko, alkohol, voda), pravoslavni post/mrs} da koriste Vaše rešenje ili neće da ga koriste, ne vole (mleko laktoza, body builders…)… Dakle ako ne znate na početku ko hoće i može krenite od onih koji neće. Sistem eliminacije.

Najbolji način da saznate da li je potrebno da se reši neki problem je da taj problem delite i osećate zajedno sa vašim korisnicima. Prošetajte do njih i porazgovarajte sa njima… Ako ne možete da nađete takvu grupu korisnika onda verovatno nećete ni imati tržište za vaš proizvod.

Ukoliko ste ubeđeni da je Vaša ideja savršena i pri tome ste nestrpljivi da Vam neko ne uzme ideju, imate dovoljno novca i vremena, ako mene pitate bolje je da probate nego da ne probate. Svaka škola se plaća samo što je neka jeftina a neka skupo košta. Ako i neuspete izvucite iz toga ono najbolje a ono u čemu niste uspeli probajte da drugi put korigujete. Ono što nikada neće saznati je da li bi možda, da ste izdržali još samo jedan dan, ipak projekat uspeo. Upamtite, postavite sebi cilj pre svakog početka a najvažnije zid preko kojeg nećete prelaziti. Nemojte da projekat ugrozi Vaše zdravlje jer su Vas verovatno pre toga napustili svi prijatelji i porodica pa nećete imati ko da Vas odvede do lekara. Malo šale ali ljudi se obično toliko zaljube u svoj proizvod da zaborave na sve ostalo. Istina, dan je kratak kada se krene u akciju, noći brzo prolaze a umesto spavanja dobijate haos u glavi. Radite sve da što ne bude kako treba da možete novcem da platite tj da na drugi način zaradite i da, na žalost, ne završite sa krivičnom prijavom u zatvoru.

Proverite zakonska ograničenja ili podsticaje za tu oblast, patentnu zaštitu, mreže i udruženja, blogovi, forumi… možete sigurno da se puno informišete pre nego što napravite prve korake. Što se bolje pripemite na početku imaćete više resursa na raspolaganju kasnije.

Ideja često dolazi od toga da rešavamo neki svoj lični problem ili želimo da ostvarimo neku svoju želju. Ispostavi se da takav problem nemaju drugi ali smo već veliku cenu platili da to i saznamo. Ideje pretvaramo u proizvode ili još gore u firme koje moramo da zatvaramo i razočaravamo se. Statistika kaže da 9 od 10 startupa odnosno proizvoda odalzi u kantu i propada tj napravili su STARTDOWN. Dakle, potrebno je uvesti i spovesti metodologiju i sistematičnost u realizaciji ideje i izlazak na tržište pametnije i uz manje rizika. Prvo identifikujte najveće rizike i njih prvo rešavajte a kasnije one sa manje odnosno bez rizika kako ne biste upali u zamku i bili u problemu sa realizacijom u poslednjem trenutku. Potrebno je da se svi elementi iz Lean Canvas Modela eliminišu kako bi se rizik sve na što manju moguću meru. Nemojte ovo ignorisati već skupite snagu i krenite jedino ispravnim putem. Na tom putu grešite, padajte, probajte, eksperimentišite ali tako da Vas aktivnosti vode ka cilju a ne da lutate. Sprovedite što više razgovora sa svim učesnicima u lancu: korisnici, konkurencija, tim, savetnici, investitori… Kažu da su se najveći izumi desili slučajno ili iz neke greške pa vi sad vidite ko je tu pametan a ko lud 🙂 Zato je i važno da pratite sve različitosti od onoga što ste vi zacrtali i da ne budete ograničeni na samo jedno rešenje već da možda postoji više njih ili da neko od rešenja pripada nekom drugom problemu.

Opcija 1: Uviđamo problem i na osnovu njega imamo ideju da napravimo neki proizvod. Krećemo u realizaciju i shvatamo da ga niko ne koristi.
Opcija 2: Uviđamo problem i krećemo da istražujemo na tržištu šta sve ljude muči u vezi sa tom problematikom i na osnovu nje kreiramo priču koja se može pretočiti u proizvod koji stvarno rešava problematiku i koji će ljudi stvarno koristiti.

 

Delite ideje sa drugima jer ćete tako učiti i donositi kvalitetnije zaključke. Nije dovoljno samo da delite informacije bilo kome već sa onima koji su imali takav problem koji vi želite da rešite. Razgovarajte i sa onima koji mogu takav proizvod ili uslugu da stvore tj da pretoče u nešto konkretno. Nemojte se plašiti da je delite tj da će vam je neko ukrasti. Svi već uveliko imaju svoje ideje i žele njih da realizuju.

– Vi ste u prednosti jer znate kako to treba da uradite. Ideja i biznis su dve strane jako jako udaljene i zahtevaju mnogo snage i znanja. Postoji hiljade i hiljade načina na koji se neka ideja pretvara u biznis a to sigurno nećete moći nekome da prenesete jer ste vi jedinstveni.

– Drugo, ukoliko se i desi da je nekome od konkurenata baš a ideja interesantna i da bi va je ukrao pre verujem da ćete ući u partnerstvo i krenuti dalje zajedno. Ljude povezuju zajednički interesi i razmišljanja.

– Treće, ako je već neko imao istu tu ideju to povećava šansu da postoji tržište za njenu realizaciju. Čak i ako konkurencija hoće da krene sa tim i vi krenite pa ćete zajedno da pravite tržište.

– Četvrto, onog momenta kada krenete na tržište (sa gotovim proizvodom) više nema skrivanja i mogućnosti da se branite da vam je neko ukrao ideju.

Tržište je otvoreno i dostupno svima da ga kroje. Ni vaša ideja nije nastala tako što se pali sa Marsa i to je to. Već ste deo ovog sveta i problema koji su tu svuda oko nas. Razmislite koliko ljudi uviđa problem, zna kako da ga reši ali nema resurse da ga sprovede u delo. Ako mislite da je jedina opcija da svoju ideju zaštitite tako što ćete otići u patentni zavod, baš i nije tako. To pre svega košta a sa druge strane tako ste je tek dali javnosti na uvid i konkurencija može malo da je izmeni i da krene u njenu realizaciju. Svakako je dobro zaštiti ideju i dobiti patentnu licencu ali tu takođe kasnije ima drugi problema…

Ne trošite vreme na nešto što su drugi već rešili. Na internetu možete da pronađete mnogo toga i to treba iskoristiti za prototip Vašeg rešenja problema. Bilo da se radi o virtuelnom (online) ili fizičkom proizvodu uradite sve da do prototipa dođete za što je moguće manje novca jer će Vam kasnije više ostati za razvoj i promociju, firmu, …

Za početak pogledajte kako su drugi nešto napravili i pokušajte da iz toga započente sa razmišljanjem o realizaciji Vaše ideje. Ne postoji pravi ni pogrešan način kako da se to uradi. Jedan od načina da započnete je da uradite biznis plan. Na tržištu postoje razni modeli i svakako se treba odlučiti za jedan od njih. Najčešće pominjani su standardni (dosadni) Biznis Planovi od 50 strana koje ni Vi nećete stići da uradite a pogotovo neće prezauzeti partneri ili investitori. Modeli koji se zasnivaju na brzom testiranju ideja su: Business Model Canvas – Eric, zatim adaptirani Lean Canvas Model – Ash Maurya i jako puno modela koji su proizašli iz njih tj 

Lean i Business Canvas Modeli su minimizirani biznis planovi na jednom listu papira. Na taj način je moguće sveobuhvatno predstaviti ideju. Površina je podeljena na nekoliko delova i svaki od tih delova predstavlja segment biznisa koji treba da istražimo. Popunjavanje bi trebalo da traje 20ak minuta.

Oba ova modela su sa “zakucanim” poljima što otežava unos podataka po nekom logičnom redu kako bi to išlo iz vaše glave. Iz mog iskustva mogu reći da postoje više scenarija na koji način imate mogućnost da razmišljate o biznis idejama što znači da ćete ga popunjavati po drugačijem redosledu ukoliko uvidite neki problem za koji tek treba da idete ka rešenju ali zato šta ako ste uvideli rešenje e onda tek treba da dođete do problema u koji se uklapa ovo rešenje ili ako znate samo da možete da ponudite neku vrednost e onda morate da uklopite i problem i rešenje. Šta ako imate infrastrukturu ili imate kanale za distribuciju… i želite njih da uposlite što znači tek treba da nađete i problem i vrednost i rešenje… Dakle momenat odakle potiče ideja uslovljava kako ćete da počnete da planirate.

Ali postoje tri (generalna) pravila kako to da se uradi:


1. Fokusirajte se na biznis model a ne samo na proizvod, tehnologiju ili uslugu
2. Nemojte da se zaljubite u prve verzije modela. Najbolji biznis modeli se grade od pametnih i ponekad neočekivanih elemenata “što će Vam pomoći da kreirate manje očiglednih modela” i to nas dovodi do 3. pravila
3. Prolazite kroz Vaš model i testirajte ga što pre u pravom svetu.


I nemojte se plašiti niti opterećivati (jer savršen biznis plan ne postoji) pitanjima već pronalaženjem odgovora na sva ova pitanja. Na taj način ćete na vreme testirati ideju i napraviti bolji biznis model za realno tržište i koji će imati veće šanse da uspe.

Društvene mreže nam pomažu da se naš glas daleko čuje ali je važno da vodite računa šta komunicirate i kakva pitanja postavljate. Obavezno upamtite da ni pod kojim uslovima ne radite promociju svog proizvoda odnosno usluge pre nego što bude istestiran i kada već znate da imate određen broj ljudi koji su spremni da plate za Vaš proizvod.