4. Kontaktiranje ciljne grupe korisnika

Postoje online alati koji vam omogućavaju da uradite istraživanja na osnovu upitnika ali bilo bi dobro da i vi neko pitanje postavite uživo u razgovoru sa ljudima koji bi mogli da budu vaši budući korisnici tj da istražite ciljno tržište ali da vodite računa da ne pominjete rešenje koje želite da ponudite već isključivo da istražite šta ljudima treba ili ih nervira tj muči i šta bi želeli da se reši. Probajte da ustanovite šta ljudi već sada plaćaju za rešavanje takvog problema i u kolikom broju.

Pravljenje proizvoda bez da ste porazgovarali sa budućim korisnicima je rad na slepo. Nemojte da pravite proizvod na slepo jer ćete najverovatnije da zalutate.

Uložite napor i angažujte se da porazgovarate i da provedete neko vreme sa budućim korisnicima pre nego što krenete da radite na proizvodu.

Validacija pretpostavki je na osnovu razgovora sa Vašim korisnicima. Najvažnije je da ne prezentujete niti da prodajete svoju ideju jer ukoliko vide da pokušavate da im prodate tj da ih pitate vezano za novac i plaćanje za neku uslugu ili proizvod onda nećete dobiti ni iskrene odgovore. Slika vredi 1000 reči, prototip stotine sastanaka a priča 23x više nego da/ne odgovori jer nam priče omogućavaju da uđemo dublje u problematiku nego što bi to uradili preko upitnika “iz kancelarije”.

Prve provere Vaše ideje je najbolje da uradite u živo u četiri oka a kasnije možete uraditi dalja istraživanja uz pomož alata kao što je npr SurveyMonkey, Typeform… Jedino uživo, licem-u-lice možete da osetite kako ljudi reaguju, koji im je govor tela u momentima kada im nešto govorite ili kada nešto vide. Ukoliko je Vaš proizvod ili usluga vezana za B2B onda krećete sa upoznavanjem kompanije iz srednjeg nivoa menadžmenta a ne od vrha jer je do njih inače jako teško doći. Upoznavanjem srednjeg nivoa lakše ćete odstraniti pretpostvake koje su pogrešne i dobiti one ključne koje će Vam pomoći da mnogo lakše razgovarate sa top menadžmentom. Možda neke od informacija sazante u razgovoru sa nekim od njihovih ključnih partnera, suosnivača, prijatelja… Pogledajte u Biznis Plan Kanvas možda i tamo ima informacije gde da tražite sagovornika.

Izađite napolje i razgovarajte sa vašim budućim korisnicima i kupcima. Nemojte da se krijete iza kompjutera i telefona. Već pravo licem u lice. Ukoliko je vaše tržište van vašeg sedišta onda ili otputujte tamo ili koristite alate za video komunikaciju. Bitno je da vidite kako ljudi reaguju. A i njima je važno da znaju ko ste vi. Čime se bavite, šta radite u životu. Svaki novi proizvod se kupuje na osnovu emocije a one prve ćete privući svojom energijom i motivisanošću da taj proizvod bude stvarno dobar i da reši problem.

Da li ste nekada htela da priredite neko iznenađenje za Vaše voljene? Sigurno da jeste. Rođendan, Nova godina, Godišnjica, 8. mart… Da li Vam se desilo prijatno ili neprijatno iznenađenje? Da li ste bili neprijatno iznenađeni uz reakciju pa ti mene uopšte ne poznaješ ili šta će to meni? Ili ste doživeli najlepšu i najiskreniju reakciju jer ste voljenu osobu toliko iznenadili: “Kako si znao da je to nešto što me najviše čini srećnim/om?” Opcija je da direktno pitate šta neko voli ili da idete “okolo naokolo” ali da Vas ne “provali” jer će tada iznenađenje biti najslađe.

Predlažem da krenete sa Market Idea (Solution) Research Canvas kako biste prvo istražili ono što se već nalazi na internetu a vezano je za vašu problematiku. Tako ćete upoznati i konkurenciju odnosno kako su neki drugi rešili taj problem a najvanžnije je da utvrdite šta drugi pričaju na tu temu i koje je njihovo viđenje rešenja tog problema ili već možda imaju neku drugu verziju problema jer ovaj Vaš i nije neki veliki problem. Započnite sa Google pretragom na osnovu ključnih reči i videćete na dnu strane neke od alternativa. Pogledajte na Google News da li se piše nešto na tu temu, zatim posetite najveće blog strane Quora, Medium… i pronađite relevantne lokalne blogove kako biste se bliže upoznali sa lokalnim razmišljanjem i načinima na koji oni rešavaju problem. Možda uvidite da je bolje da rešavate neku drugu problematiku.

Ne postavljajte pitanja koja su u vezi sa rešenjem jer možda baš oni nemaju problem, već postavljajte pitanje u vezi sa problemom kako biste dobili odgovor i moguća rešenja koja se mogu razlikovati od onih kako ste ih Vi zamislili. (Primer: Don’t ask: “What’s the hardest part about finding a good vegetarian restaurant in a new city?”, Don’t ask: “What’s the hardest part about being a vegetarian?” —- Ask: “What’s the hardest part about eating out as a vegetarian?”) NE: Da li ti se sviđam? — DA: Kakve momke/devojke voliš? | Hoćemo li sutra u restoran za godišnjicu braka? Hoćeš da jedemo lignje? Šta bi ti najviše volela/voleo da jedeš? ???Šta ti se jede specijalno…??? DA: Kako po tebi izgleda savršena proslava braka?