…sa malom grupom korisnika
Da napravimo malu rekapitulaciju: Jedan od najvećih problema je to što najčešće počinjemo da učimo tek na kraju tj onda kada smo već proizvod uveliko napravili i pustili ga na tržište. Uvideli smo probleme ali isto tako i da (skoro) niko neće naš proizvod da koristi. Dakle, posle bitke svi generali su pametni ali je to sad problematično za našu listu resursa koja se prilično smanjila ako ne i potrošila. Zašto je to tako? Nismo proverili pretpostavke na terenu i sa realnim korisnicima pa smo upali u problem. Naravno, sada je lako kritikovati prethodno urađeno a teško je prihvatiti da dalje treba rukovoditi u neizvesnost. Na početku imamo neka znanja i po malo učimo usput i to sada stvara problem jer smo se zaglavili. Najčešće je bolje da krenete od prvog koraka pa da radite na rešenju koje je potrebno nego da prilagođavate sadašnju verziju…
Na svu sreću postoji proverena metoda i redosled koraka koji nam omogućavaju da potvrdimo ideju uz pomoć MVP-a i da smanjimo rizik za neuspeh na minimum. Korisnici često ni ne znaju da imaju problem ali i ako ga znaju ne znaju koje je rešenje problema. Zato ste vi tu kao preduzetnici i inovatori da to i uradite i da im ponudite više opcija sve do momenta kada se može reći da su korisnici potvrdili da im se sviđe vaše rešenje. Ukoliko je biznis model zahtevao da već u ovoj fazi testiramo i cenu za uslugu koju nudimo to smo sada i ustanovili.
Kada budete merili rezultate Vaših pretpostavki fokusirajte se na ono što je dobro za Vašeg korisnika a ne za Vas.
CENOVNIK – Prvi put ćemo dobiti i povratnu informaciju vezanu za količinu novca koju su korisnici spremni da plate za vrednost koju smo im ponudili.
POTVRDA IDEJE BEZ PROIZVODA – Na osnovu segmentacije ciljne grupe definisali smo malu grupu korisnika sa kojom možemo da testiramo prvu verziju MVP-a na osnovu koje ćemo moći da potvrdimo ideju. Ovde ćemo na neki način malo da zaobiđemo istinu jer u suštini još uvek nemamo funkcionalno rešenje proizvoda. Testiranje proizvoda bez proizvoda i A/B tehnika nam pomažu da idemo korak dalje i da se približimo pronalaženju rešenja koje je korisnicima zaista neophodno a testiraćemo i da li i koliko su spremni da za njega plate.
POTVRDA VREDNOSTI IZ NAŠE PONUDE – potrebno je da potvrdimo šta je to što mi možemo da ponudimo a da korisnicima zaista treba i koja je to inovacija, usluga ili već funkcionalnost sa čime ćemo izaći na tržište.
U ovom koraku ćemo po prvi put definisati naš MVP i testirati ga sa malom grupom korisnika. Testiraćemo koji je to minimum funkcionalnosti koji treba da ima naš proizvod a da nam obezbedi dovoljan broj korisnika za započinjanje izrade realnog proizvoda.
Testiranje ideje će doneti neke nove zaključke i neka nova otvorena pitanja i probleme. Neke od pretpostavki će biti pogrešne i tu ste omašili ali naučite iz nje i krenite dalje sve dok ne dođete do odgovarajućeg biznis modela. Biznis model više nije fiksan već se stalno mora preispitivati i prilagođavati. Čuvajte sve verzije biznis modela i videćete napredak ili ćete zaključiti da je možda bolje da odustanete. Kada dokažete pretpostavke vreme je da svoj model i predstavite drugima.
Cilj je da se što više posetioca preobrate u korisnike a oni u kupce. Kako da to izvedete? Ponudite im nešto iz vaše liste vrednosti i proveravajte sve dok ne dođete do nečega što će vaši korisnici da zavole.
U fazi testiranja MVP-a mi ne pravimo proizvod već se trudimo da maksimiziramo učenje o proizvodu. Dakle nema inženjerskog dela posla i ne znamo kako proizvod izgleda. Rešenje je samo deo celokupnog biznisa. Potrebno je da upoznamo potencijalne korisnike i njihovu perspektivu šta je njima potrebno, način na koji razmišljaju i koje su im navike bez da spominjemo naše rešenje. Potrebno je da pronađemo problem koje je vredan rešavanja. Utvrditi kako izgleda naš korisnik, koji su najveći rizici, napraviti prototip rešenja i pronaći prve korsinike naše verzije rešenja problema.
Mnoge velike inovacije i otkrića su se desila slučajno. Dakle nemojte biti rigidni da sve mora baš da bude tako nekako jer će vam onda ići mnogo teže. U brainstorm akcijama nemojte govoriti za stvari da su glupost ili bez veze dakle bez negativne konotacije jer pričamo o budućnosti. Niko od nas ne zna šta će kako biti u budućnosti. Izgovorena “glupost” vas može odvesti do brilijantne ideje ali da li je to i na dalje korisno znaćete tek kada istražite. Dakle glupost može biti priča vezana za prošlost i za ono što već postoji i kao takvo ima neku svoju istoriju. Pričajte “gluposti” i maštajte i sanjarite jer Vaši snovi mogu postati stvarnost i zauvek promenti način na koji živimo danas i kako ćemo razmišljati i živeti u budućnosti.
Provera da li će neko hteti da plati i koliko bi to bilo možete proveriti sa alatom Selfstarter i kasnije opcijama za naplatu Amazon Seller Central account, Stripe, WePay, PayPal (ili direktno u Apple Store odnosno Google Play)