POKRENI SVOJ BIZNIS U 7 KORAKA

Pre nego što krenete da razmišljate o pokretanju biznisa, proverite da li vaša ideja predstavlja rešenje za neki problem. To ćete najjednostavnije uraditi ako na vašu ideju posmatrate da je samo pretpostavka rešenja i da je prvo potvrdite na tržištu da li postoji neko kome takvo rešenje treba i da je spreman da plati za nju. Ukoliko postoji dovoljan broj onih koji su spremni da plate tek onda možete da počnete da razmišljate o osnivanju firme odnosno pokretanju biznisa.

Ideje za pokretanje biznisa su svuda oko nas ali je najbolje krenuti u biznis u segmentu u kojem i mi imamo problem ili smo u konktatu sa nekom grupom koja deli isti problem a da često nije ni svesna da imaju problem ili potrebu. Takođe i vaša znanja i veštine ćete najlakše iskoristiti ako ih već posedujete ali iako neke od njih nemate možete neke od njih steći ili to prepustiti nekome sa strane ili uzeti nekoga kao partnera. Pre pravljenja proizvoda utvrdite koja grupa ljudi ima neki problem, zatim napravite rešenje u vidu prototipa pa ukoliko on dobije potvrdu da može da reši problem krenite u razvoj proizvoda. Nakon potvrde da vaš proizvod zaista rešava neki problem za dovoljno veliki segmet korisnika onda ćete imati čistu situaciju da li ćete osnovati firmu i krenuti u tržišnu utakmicu.

Razvoj proizvoda koji uključuje aktivnosti potvrde ideje do biznis modela ćete najbrže ostvariti uz primenu metoda i alata koji će biti na sajtu obrađeni kako biste što pre došli do odgovora da li vaša ideja ima poslovni potencijal i smanjili rizik da u startu vaš biznis bude neuspešan. MVP lab procedura korak po korak, video materijali i radni listovi obezbediće vam da bez prethodnog iskustva dođete do tačke kada ćete moći da tražite partnera i investitora, osnujete firmu i zaplivate u preduzetničke vode ili da lakše prodate svoje rešenje.

Uz MVP lab korak po korak možete na jednostavan način da ih realizujete gotovo i sami. Svaki korak je zasebno obrađen kao celina i daje odgovore i rešenja kako da taj korak uspešno rešite i koje metode i alate da koristite kako biste uz maksimalno uloženi trud i što manje troškova došli do svog MVP-a.

Da biste znali kuda idete i ka čemu stremite napišite svoj Manifest i u njemu definišite svoje ciljeve. Minimizujte resurse (vreme, novac, ljude…) koje je potrebno da utrošite da biste saznali da li je ili nije potrebno da se napravi proizvod a sa najmanje napora maksimizirajte količinu znanja o korisnicima. Uložite svoj maksimum i dajte sve od sebe da napravite održiv proizvod sa minimumom funkcionalnosti koji donosi rezultate pre nego da pravite proizvod sa velikim brojem funkcionalnosti koje možda niko neće koristiti. Maksimizirajte količinu znanja koju treba da prikupite od Vaših korisnika i na osnovu te baze znanja pravite MVP. Uz pomoć velikog broja online rešenja koja se mogu primeniti za pravljenje prototipa digitalnih proizvoda i aplikacija, nije potrebno da imate bilo kakvih programerskih predznanja.

MVP je ona verzija proizvoda koja može da testira vaše pretpostavke uz minimum napora a da uz maksimum uloženog i prikupljenog znanja dobijete potvrdu da ste na pravom putu.

Pre nego što krenete sa upoznavanjem vaših budućih korisnika, razmislite o tome šta je to što vi posedujete od znanja, veština, iskustva i interesovanja jer je u vama najveći potencijal za pronalaženje ideje za posao i biznis i na osnovu toga se fokusirajte da date svoj maksimum kako biste na lakši način došli do svog MVP-a i šanse da pokrenete svoj biznis.

Pravi proizvod na kome vi treba da radite nije samo rešenje problema već pronalaženje biznis modela koji taj problem može da reši.

Proverite u 7 koraka da li vaša ideja ima potencijal na tržištu i da li je vredna pokretanja biznisa. Dakle, da krenemo redom prateći korake tj faze u razvoju MVP-a na osnovu kojeg ćemo kasnije moći da napravimo biznis:

1. PRONALAŽENJE PROFITABILNE IDEJE ZA POSAO

Prva nedoumica u nizu je svakako kojaje to ideja koja će vam omogućiti da startujete svoj biznis ali i da izanalizirate svoje mogućnosti i potencijale kao i ono šta vam nedostaje da biste osnovali svoj biznis odnosno startap. Na koji način možete da dođete do još potencijalnih ideja za biznis. Najvažnije je da na svaku ideju ne posmatrate kroz krajnje rešenje kao što je npr aplikacija, fizički proizvod, usluga… već isključivo kao pretpostavku rešenja za problem koji realno postoji. Definišite svoj poslovni cilj koji želte da postignete a koji će vam omogućiti da radite za sebe a ne za druge i ne vezujte ga za izradu proizvoda već za ono što želite da postignete od vaše poslovne aktivnosti jer možda ćete nakon analize tržišta nešto drugo raditi ili na neki drugačiji način. Potvrdite to jednim pisanim dokumentom.

2. PRONALAŽENJE PRVIH KUPACA PRE GOTOVOG PROIZVODA

Nakon što ste definisali ciljeve sada krećete sa njihovom realizacijom i to tako što ćete krenuti u istraživanje tržišta i indentifikacijom problema i potreba. Na osnovu te liste dobijate mogućnost da razmišljate o načinima na koji mogu da se reše odnosno zadovolje. Što pre identifikujete segment ljudi koji imaju neki od izlistanih problema moći ćete i pre da ih kontaktirate i razgovarate detaljnije o tom problemu i ustanovite kako su do sada rešavali taj problem imaćete veće šanse da ranije izađete na tržište sa predlogom rešenja. U ovoj fazi je već moguće da ne potvrdite pretpostavku i to je onda znak da treba ili da promenite pretpostavku ili da skroz odustanete od nje.

l

3. DIZAJN I VIZUELNO PREDSTAVLJANJE PROIZVODA

Slika govori više od hiljadu reči. U današnje vreme vebsajtovi predstavljaju kompletan biznis a ne samo njegov dodatak. Zbog toga je neophodno posvetiti pažnju i na vizuelni deo predstavljanja proizvoda i rešenja za problem koji ste krenuli da rešavate. Sklad boja i oblika će dodatno privući pažnju vaših budućih kupaca.

t

4. TESTIRANJE REŠENJA I PONUDE

Pošto ste ustanovili ko su vaši budući korisnici potrebno je da ustanovite da li im se dopada vaše rešenje. Po prvi put definišemo naš MVP odnosno formiramo ponudu u kojoj nudimo vrednost odnosno rešenje za problem i testiramo kako reaguju naši odabrani korisnici. Kontaktiramo veći broj korisnika kako bi dodatno utvrdili problem i segment. Još uvek nismo krenuli u konkretnu izradu proizvoda već ga predstavljamo “virtuelno”.

5. TESTIRANJE CENE KOŠTANJA PONUDE

Još jedan u nizu problema koji je potrebno da rešimo a odnosi se na formiranje cene po kojoj ćemo da prodajemo proizvod ali i na osnovu povratne informacije o reakciji na ponudu da odlučimo ima li smisla ići dalje. Potrebno je da sagledamo i naše troškove i da vidimo koji je to broj komada koji treba da prodamo pa da nam se isplati da ulazimo u biznis. I u ovoj fazi još uvek nismo napravili proizvod ali smo već napravili prve porudžbine i napravili listu čekanja.

6. PROTOTIP I TESTIRANJE FUNKCIONALNOSTI

Sve do ove faze nismo morali da napravimo ništa konkretno i opipljivo jer smo testirali pretpostavke sa ciljem da dobijemo listu stavki koje treba da obuhvati naše rešenje. Na osnovu te liste krećemo u konkretizaciju i da pravimo prototip kako bismo proverili da li smo dobro shvatili šta i na koji način ćemo da rešavamo. Najlakše je ako rešenje predstavimo uz pomoć “štapa i kanapa” jer se lako menja i prilagođava situaciji. Ako je u pitanju digitalni proizvod onda možemo prvo uraditi uz pomoć papira a zatim na raspolaganju imamo gomilu online alata za prototip. Oni su jednostavni za izradu i nisu potrebne programerske veštine. Prototip nam omogućava brze izmene i promene kao i dopune i na taj način ćete i vi a i vaši korisnici lakše da isprobaju rešenje. Nakon prototipiranja prelazite na izradu prve funkcionalne verzije i nju testirate sa većim brojem korisnika sve do onog momenta dok ne budete došli do zaključka da imate sledeću formu MVP-a koja vam obezbeđuje biznis model. Na osnovu njega ćete imati ne samo radni prototip već i stičete predstavu ko će vam sve trebati u timu i koja će biti njihova zaduženja.

R

7. VALIDACIJA PONUDE I ISPLATIVOSTI

Nakon svih faza testiranja dolazite do momenta kada potvrđujete sve svoje pretpostavke i modele rešenja, formirate tim i pripremate se za pokretanje pravog biznisa i ulazak u tržišnu arenu. Računajući sve prethodne korake i ovaj, nije bilo potrebno da se registruje firma ili za one koji već imaju firmu da ulaze u dodatne troškove. Definišite i strategiju za izlaz odnosno zatvranje biznisa. Sada već imate mnogo bolju predstavu ili šta nema šanse pa ste već i odustali i uštedeli sebi velike troškove i glavobolju ili šta ima veliku šansu da prođe i da pokrenete svoj biznis.

INTERAKTIVNE RADIONICE KORAK PO KORAK

Naučićeš kako da pretvoriš ideju u uspešan biznis i to baš onako kako to rade uspešni preduzetnici. Sve je jedno da li radiš honorarno kao frilenser, ili si već započeo sa razvojem startapa, zaposlen, nezaposlen ili studiraš – testiraj ideju na tržištu pa tek onda idi dalje. Nakon svake radionice imaćeš konkretne smernice i način kako da se pripremiš da ostvariš svoj lični i poslovni uspeh.