Imate ideje za posao i biznis? Šta sada?

Ako imate ideje za posao i želite da započnete svoj biznis – to je sjajan početak! Sada već možda razmišljate kako da sve to izvedete ali ne znate odakle da krenete, koji je to prvi korak a možda ni ne znate da programirate a vaš osnovni proizvod je digitalni: aplikacija, uslužni program, igrica, internet prodavnica…

Prvi problem za početnike u biznisu je kako da svoju ideju pretvore u proizvod na osnovu kojeg će pokrenuti uspešan biznis. Problem nastaje odmah na početku jer ne znaju odakle da krenu i šta je bitno da urade a šta da izbegnu. Na tržištu imamo sve više proizvoda koje niko ne koristi i firme koje se vrlo brzo zatvaraju jer nisu uspele da opstanu na tržištu. Sve se ovo može preobratiti na pozitivnu stranu jer:

Moguće je testirati ideju, pronaći prve kupce i obezbediti prve porudžbine proizvoda/usluga pre pokretanja biznisa.

Da, sve je ovo moguće bez ijedne linije programerskog koda i prethodnog iskustva u biznisu! Najvažnija je vaša motivisanost i posvećenost da realizujete svoj cilj. Pokušajte da spoznate sebe i svoje snage jer ćete tu pronaći potencijal i ideje za posao i biznis.

Put od ideje do pokretanja biznisa nije lak ali rešenje postoji i uz uložen trud to je moguće izvesti jednostavnije nego što izgleda na prvi pogled. Razlog je što to možete da uradite sami ili, ako zatreba, ja vam mogu pomoći, jer:

  • možete da testirate ideju i pre nego što napravite proizvod
  • možete da proverite da li je ideja dovoljno dobra da biste napravili biznis
  • možete da napravite proizvod koji će ljudi zaista želeti jer predstavlja pravo rešenje
  • ne morate da budete programer da biste proizvod predstavili tržištu i potvrdili da li bi ga neko koristio
  • možete da utvrdite da li bi neko platio za njega i ono najvažnije – koliko bi ga platio pre nego što proizvod zaista postoji.

Najbolji načn da krenete je da prvo definišite svoje ciljeve i potvrdite svoju ideju korak po korak. Na taj način ćete proveriti i potvrditi da li je vaš proizvod pravo rešenje za tržište. Nakon toga ćete odlučiti da li ćete tražiti investitora, partnera, poslovni inkubator ili ćete sami nastaviti dalje. Sledeći korak je osnivanje firmu u Srbiji (ili negde preko).

Ukoliko ste već krenuli sa razvojem proizvoda, pravljenjem prototipa ili možda čak i napravili proizvod a da prethodno niste proverili kome će taj proizvod trebati, stanite tu! Vratite se na momenat kada vam je sinula ideja i potvrdite svoju ideju korak po korak.

MVPlab pomaže početnicima u biznisu kako da uz maksimum uloženog truda na što jednostavniji način pretvore svoju ideju u uspešan biznis.

MVPlab vam daje preporuke kako da testirate vašu ideju, da je potvrdite na tržištu i da na osnovu te potvrde napravite proizvod koji će ljudi zaista da koriste i za koji su spremni da plate. Sve to i pre nego što ste osnovali firmu! Nakon toga imate velike šanse da napravite biznis koji će da uspe!

– – –

MVPlab i njegov autor Milan Stančević, stoje na raspolaganju da vam pomognu da definišete poslovne ciljeve i da kroz procenu svojih mogućnosti otkrijete šta vi lično možete da uradite za svoj budući startup i biznis. U okviru procene mogućnosti ćete uvideti gomilu šansi za započinjanje biznisa i dodatno ćemo prodiskutovati o idejama za posao koje vi možete da realizujete u biznis:

Individulana (jedan na jedan) Skype radionica u trajanju od 2 sata:

1. Definisanje ciljeva i procena svojih mogućnosti.
100€ 49€ za sve prijavljene na MVPlab email listu
Prijavi me!

2. MVP Biznis Model Canvas.
100€ 49€ za sve prijavljene na MVPlab email listu
Prijavi me!

– – –

Ukoliko želite da dobijate novosti i preporuke u vezi sa svim gore navedenim – prijavite se na MVPlab email listu.

Ideja nas navodi da bismo mogli od nje da napravimo biznis. U startu testiramo ideju odnosno tražimo da li problem zaista ide u smeru da mu treba rešenje.

– – –

Ideja treba da predstavlja rešenje problema koji postoji.

Na početku ne pravimo velike biznis planove već polazimo od biznis modelovanja, testiramo i istražujemo rešenje (proizvod) kao da je u potpunosti funkcionalan iako je još uvek samo u fazi razvoja. Prikupljamo informacije sa terena i pravimo svoju bazu znanja. Tek na osnovu svih tih informacija pravimo biznis model i donosimo odluku da li krećemo u osnivanje biznisa.

“Morate da napravite ‘dobar’ biznis plan od minimum 50 strana”?!!? Ne. Postoje mnogo bolja rešenja i alati kako da brzo i efikasno proverite inicijalno rešenje. Modeli predstavljeni na taj način su mnogo upotrebljiviji i za vas i za sve one kojima će biti predstavljen.

Biznis planovi od 50 strana su stvar prošlosti. Neću reći da oni nisu neophodni već forma u kojoj se oni prave. Ono što jeste neophodno, je da napravite plan akcija tj da planirate vaš biznis. Bilo kakav plan je bolji od onog da ga uopšte ne napravite osim ako niste avanturista ili srećnik pa da sve što radite bez plana jednostavno kao takvo prolazi na tržištu. Ideja koju treba da predstavite tržištu i kasnije da napravite bizinis od toga pre svega treba da izađe iz okvira vaše glave jer tamo nema skoro nikakvih prepreka i sve je idealno. Već kada stavite na papir tj skicirate ideju videćete da se javljaju prva ograničenja. Zatim razgovarajte sa prijateljima, poznanicima i poslovnim partnerima ali prvenstveno sa onima koji se uklapaju u Vašu ciljnu grupu korisnika. Svi ostali će vam manje više reći kako je ideja odlična, što vas može zavarati i potrošiti resurse.

Svaka osoba ima neki problem. Skoro svaki problem ima rešenje ali svako rešenje nema problem! Svako rešenje problema nema potencijal za biznis model.

Nikako ne pričajte o onome šta je Vaš krajnji proizvod niti otkrivajte rešenje problema jer sada samo želite da proverite da li su pretpostavke za rešenje problema stvarno i rešenje za problem koji realno postoji.

Mnogi ljudi ni ne znaju tj nisu svesni da imaju problem, da im nešto treba i da uopšteno žele nešto.

Na osnovu svega toga krenite dalje u istraživanje Vaših potencijalnih korisnika i budućih kupaca. Ponudite rešenje koje će moći da generiše vrednost za korisnike i dobićete priliku da od njega napravite biznis.

Ako nemamo mogućnost da generišemo vrednost za rešavanje problema onda je bolje ni da ga ni ne rešavamo. Zbog toga propadaju startupi – prave proizvode koji nikome ne trebaju.

Na osnovu biznis modela pravimo prototip proizvoda. Na osnovu prototipa proizvoda pravimo prototip ljudi koji nam treba tj tim pa prototip opreme, tehnologije… posle toga pravimo proizvod u kompletno funkcionalnom smislu. Kada smo sve prethodno obavili krećemo u osnivanje firme tj ulazimo u pravi svet bizisa.

Ako želite da napravite proizvod koji će trebati svima verovatno ćete napraviti proizvod koji nikome ne treba. Ako Vam je lakše, setite se da je Facebook krenuo sa ciljnom grupom studenti sa Harvarda.

Proces testiranja, validiranja i unapređivanja je neprestani i stalno se vrti u krug. Međutim to nije krug već spirala, stepenice, testerica a sve u zavisnosti kako se kraj jedne faze završila tj gde nas je dovela. Svakako aktivnosti su iste ali sa različitim ulazima i izlazima. (Grafika umesto  u krug koraci idu u spiralu ili stepenice…)

Na svoju ideju tj rešenje problema ili zadovoljenje potrebe, posmatrajte kao cilj do kojeg treba da stignete!!! Koristićete razne metode i uz pomoć aktivnosti koje uključuju istraživanje postojećih rešenja i ispitivanje potencijala ćete ustanoviti da li ste bili na dobrom putu ili je potrebno nešto da promenite tj da li ste dobro pretpostavili ili ste samo nagađali. Ukoliko ste promašili, bolje je da se to desilo sada nego kasnije. Iskoristite sve što ste saznali i promenite pretpostavku i krenite u novo istraživanje.

Igrajte se jer je to sve deo jedne velike igre zvana Razvoj Proizvoda i uđite u svet mašte i neograničenih mogućnosti, nema više mirnog sna i dosade jer ćete od sada stalno razmišljati kako da što pre izađete sa kvalitetnim proizvodom ili funkcionalnosti pre konkurencije ili kako da se izborite sa konkurencijom.

Zapisujte sve utiske i sva zapažanja. Obavezno navedite izvor informacija i kako možete ponovo da dođete do izvora tj informacije.

Ima ona čuvena – možda hoće a 100% neće. Ono što je za Vas – ma to će da uspe 100% – to je na tržištu možda a možda i ništa od toga.

Anti-MVP: “Proveli smo 6 meseci da napravimo proizvod i kada smo ga lansilari, shvatili smo da ga niko ni ne koristi.”

Ne zavaravajte se da će tržište prihvatiti bilo koji proizvod koji budete napravili. Mnogo faktora utiče na to da li će vaš proizvod biti uspešan i isplativ ali imamo šansu da za manje novca to i saznamo. I ono što je najvažnije i ako ne dobijemo pozitivnu rakciju na to što smo mi hteli o istom trošku možemo vrlo lako da promenimo inicijalni plan i da počnemo sa razvojem proizvoda koji je sličan ili čak potpuno različit od zamišljenog jer je taj novi ono što je potrebno tržištu.

Excel odnosno neki online spreadsheet tool – je savršen alat za start i može vam pomoći da simulirate neke od slučajeva i na taj način odmah u početku dobijete povratnu informaciju da li ići dalje ili ne. Npr: Top Down, Bottom Up; Cost of sales; Lead times; (Burn) Cash in the bank…

Idite korak po korak, učite i dalje razvijajte i unapređujte svoj proizvod tako da on raste zajedno sa vama. Spoznajte kako je proizvod dotle došao i šta su sve bili zahtevi tržišta i kako su se menjali tokom vremena. Dakle, spoznajte ono što ste vi zaista i šta je to što vi znate. Najčešće ljudi i nisu ni svesni šta je to što znaju i šta mogu, te postoji i problem da se nađu u poziciji da ponude svoje veštine. Polaze od, “radiću bilo šta pa ću posle da vidim”. Šta je to što vas motiviše da radite i da učite bi trebalo da bude vodilja za dalje. Nije važno ni koji fakultet ni koju školu ste učili veš šta je vaš motiv za dalje. Šta je to će vas činiti srećnim i motivisanim da to radite. Kada radite ono što osećate kao da je prava stvar neće vam predstavljati problem ni da li ste spavali ni da li ste videli svetlost dana… ništa tada nije važno jer je fokus na motivaciji za daljim učenjem i usavršavanjem. Rad je takođe učenje – dakle sticanje iskustva. Vodite računa da to ne potraje u dužem vremenskom periodu jer može uticati na vaše zdravlje i odnose sa prijteljima i porodicom. To nikako ne zapostavljajte. Morate imate neki izduvni ventil i hranu za vašu dalju motivaciju. Pričajte sa drugima, razmenjujte pozitivne misli i uspeh će biti mnogo bliži a rezultati veći.

Svakako bi bilo dobro da napravite i listu svojih znanja, veština, iskustva i interesovanja kako biste mogli da uvidite prostor u kome možete da ih primenite i gde da tražite potencijlne šanse za biznis. Tu je izvor vaših biznis ideja. Takođe, na osnovu nje možete da uvidite u procesu razvoja MVP-a i biznis modela da li ćete i koliko angažovati pomoć firmi i frilensera, koliko njih bi trebalo da budu deo Vašeg tima ili ćete sve sami da uradite. Spoznajte sebe i svoje mogućnosti kao što ćete uskoro spoznati vaše buduće korisnike i kupce, njihove navike i potencijalne probleme kojih oni nisu ni svesni. Ljudi često i ne znaju šta im treba niti da imaju neki problem jer su se navikli na postojeći način kako funkcionišu ali kada ustanove da mogu da reše neki od problema i da će im život postati nešto jednostavniji onda su i spremniji da plate.

U zavisnosti od znanja i prethodnosg iskustva neke korake u razvoju MVP-a ćete lakše preći a neke ćete možda i preskočiti ali svakako pokušajte da prođete kroz sve korake pre nego što zaista osnujete biznis.

Krenimo redom:

Korak 1: Pronalaženje profitabilne ideje za posao

Korak 2: Pronalaženje prvih kupaca pre gotovog proizvoda

Korak 3: Dizajn i vizuelno predstavljanje proizvoda

Korak 4: Testiranje rešenja i ponude

Korak 5: Testiranje cene koštanja ponude

Korak 6: Prototip i testiranje funkcionalnosti

Korak 7: Validacija ponude i isplativosti