2. PRONALAŽENJE PRVIH KUPACA PRE GOTOVOG PROIZVODA
Dileme i nedoumice vezane za pronalaženje prvih kupaca pre gotovog proizvoda ćemo rešiti odgovaranjem na pitanja:
Da li vaša ideja rešava nečiji problem tj zadovoljava nečiju potrebu?
Da li možete da odredite ko su vaši prvi kupci i kako ćete da ih pronađete?
Ovaj drugi, od sedam koraka, smo podelili na nekoliko faza koje će nam pomoći da dobijemo odgovore:
- Identifikacija problema, potreba i želja
- Generisanje i definisanje pretpostavki
- Pronalaženje segmenta
- Izađi iz zgrade i intervjuisanje
- Kreiranje tipova i ličnosti korisnika
- Obrada pretpostavki i kreiranje rešenja
Identifikacija problema, potreba i želja
Polazimo od toga da je bolje da novac utrošimo na pravljenje proizvoda jer je on savršen nego da taj novac i vreme uložimo u istraživanje. Često kažemo sebi kako je 100% uspešan proizvod i da ne postoji šansa da ne uspe. Krenemo i vrlo brzo saznamo da nismo bili na dobrom putu. Sreća nekada prati hrabre i desi se da to ipak bude uspešan biznis ali statistika govori da 1 od 10 startupa uspe. Razlog leži u činjenici da je taj jedan ili jedan koji je imao sreću ili je prošao kroz sve korake.
Generisanje i definisanje pretpostavki
Najrizičnija pretpostavka (nagađanje) je ona da će neko hteti da plati to što Vi radite i očekujete da napravite biznis od toga a da niste ni dokazali da postoji realna potreba za takvim rešenjem (proizvodom / uslugom). Nemojte da upadnete u zamku kako Vi odlično poznajete taj segment tržišta i njihove probleme ako ih prethodno niste istražili na kvalitetan način i to tako da ste uočili šta je to što njih muči i koji problem Vi njima možete da rešite. Vaše “rešenje” ne znači da je automatski i proizvod.
Pronalaženje segmenta – Identifikacija ciljne grupe korisnika
Šta je istraživanje korisnika? Istraživanje korisnika je način na koji ćemo ih bolje razumeti i upoznati. Dakle, to je razumevanje onoga što oni trenutno rade, kako rade nešto, šta žele, šta misle da žele i šta mi mislimo da oni žele. Ako ne budemo dobro istražili i shvatili naše korisnike nećemo moći dobro da definišemo ni problem a kasnije ni rešenje.
Ukoliko ne možete da pronađete korisnike koji žele da pričaju o problemu onda ni nemate šansu da nađete tržište.
Izađi iz zgrade i intervjuisanje: Kontaktiranje ciljne grupe korisnika
Postoje online alati koji vam omogućavaju da uradite istraživanja na osnovu upitnika ali bilo bi dobro da i vi neko pitanje postavite uživo u razgovoru sa ljudima koji bi mogli da budu vaši budući korisnici tj da istražite ciljno tržište ali da vodite računa da ne pominjete rešenje koje želite da ponudite već isključivo da istražite šta ljudima treba ili ih nervira tj muči i šta bi želeli da se reši. Probajte da ustanovite šta ljudi već sada plaćaju za rešavanje takvog problema i u kolikom broju.
Pravljenje proizvoda bez da ste porazgovarali sa budućim korisnicima je rad na slepo. Nemojte da pravite proizvod na slepo jer ćete najverovatnije da zalutate.
Nakon što ste saznali gde se nalaze prvi kupci, pronašli ih i porazgovarali sa njima potvrdili ste da vaše pretpostavke problema odgovaraju njihovim stvarnim problemima. Na taj način ste potvrdili da ideja ima smisla da se dalje razvija. Pre izrade proizvoda potrebno je da osmislite i pripremite vizuelno vaše rešenje kako bi ono bilo privlačno i dopadljivo na prvi pogled. To ćete testirati u sledećem koraku broj 3: Dizajn i vizuelno predstavljanje proizvoda